Hobit - J. R. R. Tolkien | Knižní recenze

Rok vydání: Argo
Vydavatelství: vydání originálu | 2012 verze, kterou jsem četla
Počet stran: 252
Překladatel: František Vrba

Tato část může vyzradit děj knihy.
Popis knihy:
Hobit je v prvním plánu pohádkový příběh o velké cestě čaroděje Gandalfa, družiny trpaslíků a hobita Bilba Pytlíka za pokladem střeženým drakem Šmakem. V plánu druhém je to ovšem jeden z prvních kamenů rozsáhlého a světoznámého cyklu příběhů, legend a mýtů z dávné Středozemě, které svého autora proslavily po celém světě.

Můj názor:

Musím se přiznat, že jsem nikdy nebyla Tolkienův fanoušek. Můj názor byl skreslený pohledem na zfanatizované čtenáře série Pán Prstenů. Vždycky jsem měla za to, že fanoušci této trilogie jsou podivíni sedící za PC a ponoření ve své vlastní fantazii. Nyní se těmto lidem hluboce omlouvám, protože jsem se stala tímto "podivínem" také.
Knihu jsem četla převážně proto, že jsem ji měla v maturitní četbě. Má učitelka češtiny mě kvůli mému výběru poslala doslova do hajzlu, protože ona čte klasiku a tohle jde mimo její zájmy. I přesto mě to neodradilo a Hobita jsem si k maturitě vybrala. Musím se přiznat, že i přes pohádkový nádech mě kniha naprosto pohltila a já četla jak vzteklá. Kniha se nikde zbytečně netáhne a vše je směstnáno na relativně příznivý počet stránek, který zvládnou i slabší čtenáři. Jedná se o poutavý příběh, který chytne snad každého milovníka dobrých fantasy knih. Jediným mínusem byla pro mě ona bitva, o které jsem myslela, že bude vrcholovým bodem představujícím nekončící napětí, bohužel. Neočekávaná cesta jindy předvídatelného Bilba Pytlíka si zaslouží místo v mé skromné knihovničce.

Srovnání knihy a filmu:
Na začátek bych chtěla upozornit, že mé hodnocení bude možná neobjektivní, protože jsem neviděla všechny tři filmy. Patřím mezi ty co preferují knihu, ale pod nátlakem svého přítele jsem podlehla a podívali jsme se společně na Bitvu pěti armád. Už před spuštěním, jsem si nedovedla představit, jak bude film vypadat, když v knize celá bitva zabrala cca 5 stránek. Celkově mi vrtalo hlavou, jak z 250 stránek mohli udělat 3 filmy? O_o Hollywoodští producenti opět nezklamali, nebyla jsem si chvílemi jistí, zda jde vůbec o film ke knize, kterou jsem četla. V celém filmu šlo převážně o to zaujmout, vyvolat napětí a hlavně vydělat.. Och, jak jinak..

Miláček - Guy de Maupassant | Recenze

17. dubna 2015 v 19:59 | L.
Miláček - Guy de Maupassant | Recenze

Žánr: Světová literatura, realistický román
Rok vydání: 1972 vydání originálu, 2014 verze, kterou jsem četla
Vydavatelství: Omega
Počet stran: 304
Překladatel Jindřich Hořejší
Upravila: Michala Zavadilová

Tato část může vyzradit děj knihy.
Popis knihy:
Georges Duroy je bývalý důstojník, který žije, jak se říká z ruky do huby. Vše se ale začne obracet k lepšímu, když potká svého starého přítele Forestiera, který mu zařídí místo novináře v La vie Francaise. S Georgesovým vzestupem přichází i úspěch u žen, které mu říkají Miláček...

Můj názor:
Po dočtení této knihy jsme si přestala být jistá i svým podpisem. Nechci tímto "plivat" na hlavu autora, spíše na překladatele a nebo ještě lépe na editora. Tolik chyb jsem snad v žádné knize ještě nezaznamenala. Chápu, že občas se chyba přehlídne, ale člověk co opravoval tohle musel být asi slepý, spousta překlepů, chyby v intepunkci i pravopisné chyby.. O_o Tohle by se prostě v knize objevit nemělo.
Co se týče názoru na obsah, je to poměrně zdařilá kritika francouzké společnosti. Okouzlující Georges a jeho cesta k úspěchu. Co se týče mého názoru na pohnutý charakter hlavního hrdiny, tak já záporáky prostě miluji a Georges Duroy není vyjímkou. V knize je krásně popsána psychologie postav, což nás nutí se zamýšlet nad dnešní dobou, pro mě je kniha i po této době velice aktuální.
Ještě jedna věc, kterou bych vytkla a to obálka. Musím říct, že obálka neodpovídá šarmantnímu muži, tak jako Duroye popisuje kniha. Nýbrž na obálce vypadá, s prominutím, jako oplzlý prasák. O_o
Celkově bych knihu hodnotila velmi kladně, poutavý příběh, který se velmi dobře čte.

Srovnání knihy a filmu:
Vzhledem k tomu, že herecké obsazení je dost pestré a známé nemohla jsme si odpustit i film. Každopádně musím říct, že film je, tak jako asi každý, dost přibarvený. Sexuální scény se v knize nevyskytují i přesto, že jsou v některých pasážích dost jasně naznačeny. Bylo jasné, že hollywoodští scénáristé si to neodpustí, ikdyž myslím, že ani nebylo třeba. Koneckonců, jsem opravdu ráda, že Patiinsnovi nedali knírek, který měl knižní hrdina, to by bylo opravdu moc. O_o